Huidige situatie

Jippie! We zitten reeds geruime tijd in “de groene zone”. En dat ondanks het vele zondigen.
Gematigd sporten blijkt hier toch de cruciale factor te zijn, uiteraard samen met het proberen vermijden van overmatige suikers.

Zie hier voor het volledige overzicht.

Posted in Daily, ge-Blabla | Leave a comment

Koolhydraten, daar haal jij je energie toch niet vandaan ?

Leuk berichtje gevonden op een andere blog; thanks to Spunky Mindfood:

Wanneer breekt dan die dag aan dat het voedingscentrum eerlijk zegt waar het voor staat? Zullen wij het nog meemaken dat ze zeggen wat de ware motieven zijn achter hun adviezen? Zal het ooit zo ver komen dat ze aan ons, volgzame burgers, toegeven dat het hen niet om onze gezondheid te doen is, maar om iets heel anders… Geld…

Lees hier het volledige artikel: Koolhydraten, daar haal jij je energie toch niet vandaan ?

Posted in Daily | Leave a comment

Cholesterol niet schadelijk

Dit las ik deze week in Gazet Van Antwerpen: Professor Philippe Even ziet geen verband tussen cholesterol, infarcten en het gebruik van statines, een geneesmiddel tegen hoge cholesterol.

gva_cholesterol

 

Posted in Daily | Leave a comment

Vet moet !

Deze maand blijkbaar een artikel in Vitaya Magazine over vettig eten:

bron: http://vitaya.be/deze-maand-vitaya-magazine-0

Posted in ge-Blabla | Leave a comment

(Anti) koolhydraten in de apotheek

Na enkele weken tussen zieke collega’s had ik het ook vlaggen, een lekkere kopvalling en bijhorende bronchitis. Op naar dokter en apotheker dus.

Bij die laatste zag ik volgende display heel strategisch opgesteld:

Langs de ene kant wordt dus een “evenwichtige” koolhydraat-rijke voeding gepromoot, terwijl – bij wijze van spreken – vlak ernaast anti-koolhydraat pilletjes worden aangeboden.

Het roept toch vragen op…

Posted in Daily | 2 Comments

Gast-postje op SpunkyMindFood.be

Dillie vroeg me of ik voor haar sport/food/wellness-blog Spunky Mindfood een klein artikeltje wilde schrijven over mijn ervaringen met het LCHF-dieet.  Het werden meer dan een paar woorden, en het resultaat vind je hier.

Dankzij Dillie’s werk om enkele strategisch geplaatste prentjes toe te voegen ziet het er echt fraai uit.  Hopelijk genieten jullie er ook van.

Posted in ge-Blabla | Leave a comment

Gegrilde aubergine – courgette

Al even geleden, dus hoog tijd om nog eens iets te posten. Deze week maakte ik ratatouille met sojasaus in plaats van tomatensaus. Heel lekker, maar ik vergat foto’s te trekken.
Vandaag was het tijd om de overschotjes uit het groentenvak op te maken. Resultaat: gegrilde aubergine-courgette-etc.

Nodig:

  • Aubergine
  • Courgette
  • Tomaat
  • Paprika
  • Olijfolie
  • Look
  • Feta kaas
  • Citroen
  • Kruiden naar eigen smaak. In dit geval peper, zout, cayennepeper & koriander

Doen:

  • Snij look fijn en plet deze nog eens extra in een dikke bodem olijfolie
  • Voeg citroensap, fijngesneden koriander, peper, cayennepeper & zout toe, en meng goed
  • Snij de aubergine en courgette in plakken van ongeveer 1 cm en haal ze door de marinade; laat een kwartiertje drenken
  • Snij de tomaat in schijfjes en de paprika in blokjes
  • Grillpan heet maken en de courgette, aubergine, tomaat en paprika grillen op een bodempje van Provencaalse kruiden (Paprika heeft iets meer tijd nodig, de tomaten iets minder)
  • Alles op mekaar stapelen, een schijfje feta erbij, nog een klein lepeltje van de marinade erover, en klaar !
    Misschien zou het beter zijn als dit nog even in de oven kon, maar bij gebrek aan een deftig exemplaar heeft het zo ook gesmaakt.

Posted in Recepten | Leave a comment

Frisdrank & sportdrankjes

Vandaag in Het Laatste Nieuws een artikel “Frisdrank versus Gezondheid“.

In navolging op een vorig artikel “Oorzaak van hart- & vaatziekten” vond ik deze passage wel interessant:

Mannen die elke dag een blikje frisdrank drinken, hebben 20 procent meer kans op hartziekten dan mannen die geen gesuikerde dranken drinken. Dat komt omdat de frisdrankfans meer infectie in hun bloedvaten hadden en minder van de goede cholesterol. Dat zou het gevolg zijn van de bloedsuikerpiek die de drankjes veroorzaken.

Ook de sportievelingen onder ons die zich tijdens of na het sporten te goed doen aan sportdrankjes wezen dus gewaarschuwd!

Posted in Daily | Leave a comment

Spicy Meatballs

Nog een leuk eenvoudig receptje dat 100% LCHF kan zijn, maar niet in dit geval ;-)

Nodig:

  • gehakt
  • ajuin of sjalot
  • look
  • rode paprika
  • eitjes
  • chapeluur (paneermeel)
  • Kruiden

Doen

  • Snij de look, sjalot en paprika héél fijn, hoeveelheid in functie van gehakt & persoonlijke smaak
  • Meng door het gehakt
  • Scheidt de eieren (1 of 2 voor 250gr gehakt) en meng het eigeel onder het gehakt
  • Chapeluur toevoegen tot het gehakt terug iets droger is en minder plakt
  • kruiden naar smaak; ik kies voor provencaalse kruiden, zout, zwarte peper en cayennepeper. Curry- of paprikapoeder zijn ook uitermate geschikt
  • Draai het gehakt in balletjes
  • Dop ze in eiwit en haal ze even door de chapeluur
  • Even alle kanten aanbakken op een matig vuur, dan op een laag vuurtje laten doorbakken

Als je dit nu 100% LCHF wil maken zou je eigenlijk geen chapeluur mogen gebruiken.  Het geeft een leuk korstje, en helpt het gehakt terug iets droger te maken na het toevoegen van het eigeel.
Zonder kan je misschien best de eieren links laten liggen.

Bon appétit !

Posted in Recepten | Leave a comment

2maand+

Omdat het een beetje saai wordt om elke dag mijn eten & gewicht te blijven posten zet ik hier een overzichtje van de vooruitgang.  En hoe kan ik dit beter doen dan met een grafiekje ? (laatste update: 23/10/2012)
Daaronder vind je nog een overzichtje van de dagelijkse posts. Handig om snel naar een bepaalde dag of recept te navigeren.

Een “normaal” BMI zou ergens tussen 20 en 25 moeten liggen. Voor de groene grens heb ik dan maar het midden-gebied gekozen: 22-23. De bovenste gele grens ligt op 25. Omgerekend naar mijn lengte komt dat op een ideaal gewicht tussen 68 kg en 71 kg, en een maximum bovengrens van 77,5 kg.

Voor de volledigheid nog even de BMI-formule erbij:

Gewicht in kg / (lengte in meter)²
Of makkelijker zoals dit voorbeeld:  72 / 1.76 / 1.76 = 23.24

Duidelijk te zien dat de eerste week pijlsnel is gegaan, ongetwijfeld door het “verliezen” van veel opgeslagen water.  Dat zou eigen zijn aan elk dieet ? Daarna gaat het langzaam maar zeker bergaf.

Overzicht:

Wat brengt de toekomst ?
Zeker en vast blijven lopen en blijven zwemmen; en daarbuiten halvelings LCHF leven.  Ik ontbijt nu terug met muesli, eet af en toe pizza, pasta, aardappelen en brood, maar probeer voornamelijk op groenten, vlees en zuivel te leven en zeker zoveel mogelijk suikers te vermijden.
Ik leef absoluut niet gefocussed op het grafiekje en de groene zone, maar hou dit toch in het achterhoofd.

En ondertussen zal ik hier regelmatig mijn grafiekje vernieuwen en af en toe nog een recept of nieuwtje posten.

Posted in Daily | 4 Comments